Week 4 8 t/m 14 september - Reisverslag uit Davao, Filipijnen van Ruth Mulder - WaarBenJij.nu Week 4 8 t/m 14 september - Reisverslag uit Davao, Filipijnen van Ruth Mulder - WaarBenJij.nu

Week 4 8 t/m 14 september

Door: Ruth

Blijf op de hoogte en volg Ruth

14 September 2014 | Filipijnen, Davao

8 september
Vandaag hadden we om 08:30 een afspraak met Helen. Vanochtend toen we net opstonden kregen we een sms met daarin dat het 09:30 werd. Om 09:30 stonden wij klaar, maar Helen was er nog niet. Om 10:30 kwam Helen er aan en konden we gaan. Dit is hier allemaal heel normaal, maar voor ons is het best wel vervelend. In Nederland moeten we altijd overal optijd zijn, en al helemaal op het werk. Dus hier proberen we nog steeds aan te wennen.
We gingen vandaag weer bij een paar organisaties een kijkje nemen. We begonnen bij kinderen en volwassenen met een beperking. Het was daar feest omdat ze 16 jaar bestaan. Dus we hebben eigenlijk meer gekeken naar het programma van het feest (dus optredentjes van de cliënten enz.) dan echt iets gehoord te hebben over het huis en de cliënten zelf. Hierna hebben we uitgebreid geluncht natuurlijk met reist vlees en groente.
Na de lunch zijn we naar straatkinderen gereden. Het is 1 grote villa waar 31 straatkinderen worden opgevangen. Er zijn 2 slaapkamers dus ze slapen ongeveer met 15 man op 1 kamer. Het zijn alleen maar jongens t/m 18 jaar. Het is wel heftig om te horen wat sommige al mee gemaakt hebben op zo’n jonge leeftijd.
Als laatste zijn we naar de misbruikte meisjes gereden. Hier was ik het meest nieuwsgierig naar. Alle meiden zaten op de grond. Eerst stelde wij ons voor en daarna de groep meiden. Het jongste meisje is daar 6 jaar en de oudste is 16. De meeste meiden zijn seksueel misbruikt door bijv. hun broer of vader. Ik vind dit wel heel erg om te horen/zien.
Eigenlijk zouden we nu naar huis gaan rijden, maar Doods was er nog niet dus we moesten nog even wachten. Helen bedacht dat we wel even een kijkje konden nemen in de kerk. Toevallig was er net een trouwerij. We zijn gewoon naar binnen gelopen en hebben mee gekeken. De kerk was super groot en heel erg mooi.
Wanneer we eindelijk in de auto zaten was het spitstijd. In Nederland heb je dan file, hier ook maar omdat iedereen door elkaar heen rijd gaat het nog langzamer. Uiteindelijk thuis snel gegeten en toen maar op bed gaan liggen uitrusten en optijd gaan slapen.

9 september
Om 8 uur moesten we weer beginnen in het ziekenhuis. Naomi en ik bij de emergency en Daily en Fieke bij de O.P.D.. Jammer genoeg was het vandaag heel erg rustig. We hebben nog mee gekeken bij 1 minioperatie, en bij sommige patiënten de fitale functies opgemeten. Maar verder ook niet veel gedaan.
Zelf moest ik wel nog mijn oor laten controleren i.v.m. de oorontsteking. De ontsteking was nog niet voorbij, maar als ik de antibioticakuur afmaakte zou het goed moeten komen. Toen we thuis kwamen zijn we nog even naar de winkel gegaan. Na het eten niet veel meer gedaan en toen was de dag alweer om.

10 september
Weer stond ik vandaag met Naomi op de emergency. Ik vind dat altijd erg leuk. Helaas was het wel erg rustig. Later kwam ik er achter dat dit kom doordat het ziekenhuis vol is. Zo was er iemand die behandeld moest worden, maar omdat er geen kamer vrij was heeft hij de hele dag in het ziekenhuis gewacht op een kamer. Zodat hij wel behandeld kan worden. In Nederland is dit onvoorstelbaar.
Vandaag hadden we evaluatie met Helen, en omdat het toch rustig was kon dat ergens tussendoor. We hebben besproken wat we geleerd hebben, en wat wij willen aankomende week(en). We hebben aangegeven dat het ons ook leuk lijkt om een keer een nachtdienst te draaien. Dus volgende week maandag, dinsdag, donderdag & vrijdag werken we van 7 uur savonds t/m 7 uur sochtends. Het kon ook korter maar dit wilden we zelf zo lang. Ik ben erg benieuwd!
Toen we terug kwamen van de evaluatie deden we de deur open en er lag een (net) overleden man voor ons neus. Dit was voor mij echt wel even schrikken. Hij had zijn mond en ogen nog open en lag gewoon nog in de houding waarin hij is dood gegaan. Deze man had bloed overgegeven, ik heb later niet meer gehoord wat het nou precies was. Het was ook nog eens een erg jongen man.
Rest van de dag is het rustig geweest. Om 16:00 zijn we naar huis gegaan en heb ik nog wat kleren gewassen.

11 september
Fieke en ik stonden op de kinderafdeling. Dit is 1 grote ruimte waar ongeveer stuk of 15/20 kinderen en ouders slapen. Ik had best veel verwachtingen van deze afdeling omdat mij het super leuk leek om met kleine kinderen en babys te moeten werken. Toen we daar kwamen hebben we eerst de infuuszakker gecontroleerd op hoeveel ml er nog in zat. Daarna van elke patient alle fitale functies gedaan. Het is heel anders om de hartslag van een baby te moeten tellen dan die van een volwassene. Na de fitale functies hadden we eigenlijk niet veel te doen. Het is dan erg rustig. Dit zijn we niet gewent vanuit Nederland. In Nederland heb je geen tijd om even te zitten, en hier heb je teveel tijd. Daar baal ik best van omdat ik dan liever aan het werk ben.
Later hebben we de medicijnen en spuiten klaargemaakt om het vervolgens te geven. Dit gaat er ook best wel anders aan toe dan in NL vind ik.
Na de pauze precies hetzelfde: fitale functies en medicijnen. Toen was de werkdag al weer voorbij. Ik vond het wel een leuke dag maar ik had er wel iets meer van verwacht.
Later zijn we weer gaan eten en heb ik in de avond rustig aan gedaan.

12 september
Vandaag heb ik een super leuke dag gehad. Ik stond weer op een andere afdeling. Het was een afdeling voor mensen met privé kamers. Eerst overal fitale functies doen natuurlijk en daarna rond met alle medicatie. Ik vond dit echt super leuk. Ook de andere verpleegkundige die op deze afdeling werkte waren heel erg aardig, en heb ik leuke gesprekken mee gehad. Wel vreemd om ook van de patiënten die daar ziek op bed liggen te horen te krijgen dat we heel mooi zijn. En dat we maar aan hun bed moeten blijven zitten haha.
Om 3 uur waren we klaar en zijn we naar de winkel gegaan om spullen te halen voor vanavond. We hadden een filmavond gehouden, was echt heel gezellig. Met allemaal hapjes en eigengemaakte cocktails (die niet te drinken waren..). We hebben 2 films gekeken. Daarna alles meteen opgeruimd, anders komen er heel veel mieren op af. En we zijn meteen gaan slapen.

13 september
Optijd met z’n 4e opgestaan om te gaan shoppen in de SM. Waar ik al over had vertelt, sm is een supergrote overdekte shoppingmall. Heel gezellig gehad met z’n 4. We beginnen nu ook eindelijk een klein beetje de weg te kennen in de sm. Savonds zijn we wezen uiteten in een sushi restaurant. Daar hebben we ook weer leuke mensen ontmoet.
Hierna zijn we naar huis gegaan. Nog even gelezen en toen in slaapgevallen.

14 september
Vandaag heledag lekker niks gedaan. Beetje film gekeken, een beetje was gewassen, en savonds pizza gegeten bij de coffeeshop. Best fijn een dagje niks doen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Filipijnen, Davao

Ruth

Actief sinds 20 Juni 2014
Verslag gelezen: 146
Totaal aantal bezoekers 6194

Voorgaande reizen:

20 Juni 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: