Week 5 alweer! - Reisverslag uit Davao, Filipijnen van Ruth Mulder - WaarBenJij.nu Week 5 alweer! - Reisverslag uit Davao, Filipijnen van Ruth Mulder - WaarBenJij.nu

Week 5 alweer!

Blijf op de hoogte en volg Ruth

22 September 2014 | Filipijnen, Davao

15 september
Vandaag heb ik geprobeerd zo goed mogelijk uit te rusten omdat ik deze week alleen maar nachtdiensten heb van 7 uur savonds tot 7 uur sochtends. We wilde heel graag een paar nachtdiensten mee maken. Het is hier normaal om een shift te hebben van 12 uur als nachtdienst. Dus hebben wij dat ook maar gedaan. Ik was erg benieuwd hoe ik het zou vinden. 2 meiden zouden naar de emergency gaan en de andere 2 naar de afdeling met de privékamers. Dat waren Daily en ik. Aan het begin van de avond hebben we de fitale functies afgenomen bij iedereen en geholpen met de medicijnen. Een patient moest een ‘skintest’. Dit is een test waarbij ze een heel klein beetje antibiotica onder de huid injecteren, om te kijken of de patiënt niet allergisch is voor dit medicijn. Ik had nog niet onder de huis geïnjecteerd, dus mocht ik het bij dit meisje doen. Ik vond het wel even spannend maar alles ging gewoon goed. Uiteindelijk was de test negatief en dus wat dit meisje niet allergisch.
De rest van de nacht hebben we nog een paar keer mee geholpen met de medicijnen, verder niet veel. Op een gegeven moment slaapt ook het personeel (gewoon met het hoofd op tafel). Er is dan echt niks te doen. En ik kan dan natuurlijk weer niet slapen op deze manier dus moet ik dan maar iets anders bedenken. Gelukkig was m’n lieve vriendje nog wakker dus heb ik daar nog eventjes mee geappt. Voordat ik het wist was het weer ochtend en konden Daily en ik het laatste rondje fitale functies afnemen. Vannacht hadden we trouwens ook voor de eerste keer het bekende Ballot ei gezien. Dit is een bevrucht ei, wat ze hier gewoon opeten (op google staan veel plaatjes). Ze vroegen of wij ook wilde proeven maar dat hebben we wel afgeslagen! Toen de 12 uur voorbij waren mochten we gaan. Meteen ben ik m’n bed in gegaan.

16 september
Uit de nachtdienst heb ik nog geslapen tot ongeveer 13:30. Toen ik wakker werd heb ik nog zoveel mogelijk uitgerust. Aan het eind van de middag hebben we het cadeau voorbereid voor Fieke’s verjaardag, die om 12 uur snachts begon. Om 7 uur stonden we weer klaar voor onze volgende nachtdienst van 12 uur lang.
Daily en ik stonden op de emergency, en Fieke en Naomi stonden boven bij de prive kamers. Het was super rustig aan het begin. Later kwam er een verwonden jongen binnen met een best heftig verhaal vond ik zelf: hij was buiten aan het drinken. Hij zag zijn ex-vriendin staan, met een andere jongen. Hij is daar op afgelopen, en blijkbaar heeft die jongen bij zijn ex-vriendin zich geïntimideerd gevoeld. En heeft hij deze ex-vriend van dat meisje willen vermoorden met een mes. Gelukkig was het mes niet scherp genoeg, en kwam deze jongen binnen met diepe snijwonden binnen. Hier keek ik wel erg van op.
Bij deze man heb ik ook meteen voor de eerste keer een intramusculaire injectie gegeven (bovenarm, in de spier). Eerst vond ik dit wel spannend, maar eigenlijk ging het super goed. Ben blij dat ik dit gehad heb haha.
Om 12 uur was Fieke natuurlijk jarig, en we hadden het een en ander voorbereid. Ze werd al emotioneel alleen al bij de ballonnen haha. Al het personeel van de nachtdienst was er, en hebben Fieke allemaal gefeliciteerd. We hebben ‘lang zal ze leven’ gezongen, die Daily en ik daarvoor hadden geleerd aan het personeel haha. Later hebben we met z’n alle ijs gegeten. Was heel gezellig!
Met Ross (een verpleegkundige) hebben Daily en ik nog even buiten gezeten. Daarna zijn we gaan slapen, gelukkig kon ik deze keer wel slapen. Rond 6 uur werd ik weer wakker. Het was een hele rustige nacht geweest daarom konden wij gewoon doorslapen. Om 7 uur zijn we naar huis gegaan.




17 september
Vandaag eerst terug uit de nachtdienst meteen in m’n bed gaan liggen. En heerlijk geslapen tot 11:30 ongeveer. Ik heb me meteen klaar gemaakt en ben toen met Naomi en Fieke de taart op wezen halen, voor Fieke’s verjaardag. Eigenlijk wilden we vandaag gaan zwemmen maar omdat het weer tegen viel zijn we naar de SM gegaan. Hele dag wezen shoppen en lekker wezen uiteten. Toen we thuis kwamen heeft iedereen nog geskypt en daarna gaan slapen want we hoefde lekker niet te werken.

18 september
18 september, om te beginnen heb ik vandaag precies 2 jaar en 1 maand met Sil !
Hele dag hebben we vandaag uitgeslapen. Dr. Robillo had geregeld dat er vandaag een klein feestje nog was voor Fieke. Omdat hij er woensdag zelf niet bij was. Daily, Naomi en ik wisten hier van maar we hadden expres niks tegen Fieke gezegd. Gelukkig moesten we onze BPVO (papieren van school) nog laten ondertekenen door Helen, dus konden we Fieke mee krijgen met deze smoes. Om 4 uur zou het feest beginnen. Eenmaal bij het kantoortje van Helen hebben we daar gewacht op Dr. Robillo. Fieke snapte er niks van. Ze zei steeds: ‘waarop wachten we nu?’ ‘zullen we gaan, ik wil nog even slapen voor de nachtdienst’. Hier hebben we ons steeds onderuit gepraat.
Toen Robillo er was zijn we samen naar de keuken gelopen waar ook het feest was. Er stond een hele maaltijd op tafel. We zongen nog een paar keer voor Fieke, en gingen toen eten. Het hele ziekenhuis wist dat Fieke jarig was. We kennen nu ook bijna iedereen. Steeds als er iemand binnen kwam hebben we er even mee gepraat. Het was heel gezellig.
Om 7 uur waren de mensen met wie wij het meeste optrekken klaar met werken. We hebben nog wat gedronken, gepraat en gedanst tot 2 uur s’ nachts ongeveer. Was echt een avond om niet te vergeten.

19 september
We waren heel erg brak. Vooral in de ochtend. Ik heb het heel, heel rustig aan gedaan. Maar later toen ik me weer beter voelde toch even naar de winkel gegaan met Naomi.
Ross en Olivier (2 verpleegkundige die ook in het ziekenhuis werken, het meest van onze leeftijd) hadden ons uitgenodigd om vanavond mee te gaan naar een poolparty. Eigenlijk hadden we vanavond nachtdienst. Maar na overleg met Helen, mochten we naar de poolparty toe als we deze stagedag maar inhaalden.
Toen iedereen zich beter voelde hebben we ons dus klaargemaakt voor het volgende feest. Dit feest was weer super leuk!

20 september
Vandaag is m’n beste vriendin Tessa jarig. We zijn al sinds de kleuterklas vriendinnen, maar nu ze 18 word ben ik er niet bij… Hier baal ik wel van.
Alweer een luie dag vandaag. Beetje gewerkt aan school verslagen en ik heb geskyped met Sil.

21 september
Ook vandaag niks in de planning, het is tenslotte weekend. Heleboel kleren gewassen en in de avond met mijn ouders geskyped. Altijd fijn.

  • 25 September 2014 - 12:40

    Oma Mulder:

    Wat kan jij duidelijk en boeiend vertellen Ruth!
    Wij Opa en Oma vinden het erg leuk om je ook op deze manier te volgen!!
    Dit mag eenieder lezen en weten dat we supertrots op je zijn !!!
    En je krijgt veel meer inzicht waaruit je werkzaamheden bestaan de hele dag....
    Ook goed om te lezen dat je naast je werk,ook best veel vrije tijd hebt,
    waardoor ook ruimte overblijft om zelf wat leuks te doen.

    Kortom je leest overal uit dat je het goed naar je zin heb,plus het feit dat het heel
    Leerzaam is.
    Goede keus geweest Ruth stage lopen op de Filipijnen,je leert ervan en wat nog
    belangrijker is je krijgt de kans andere mensen te helpen..
    Nou Ruth we kijken alweer uit naar het volgende reisverslag .
    Succes met alles hoor Ruth,het ga je goed. Liefs Opa en Oma.
    ,

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Filipijnen, Davao

Ruth

Actief sinds 20 Juni 2014
Verslag gelezen: 232
Totaal aantal bezoekers 6199

Voorgaande reizen:

20 Juni 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: